انتخاب پارچه مناسب برای تمام فصول

انتخاب پارچه مناسب برای تمام فصول

انتخاب پارچه مناسب برای تمام فصول دغدغه بسیاری از افراد محسوب می شود. در تهیه لباس ها از انواع مختلف پارچه استفاده می شود، نوع پارچه های به کار رفته برای تهیه لباس های فصول گرم و لباس های فصول سرد سال کاملا متفاوت می باشد. با این وجود پارچه هایی در بازار موجود است که قابلیت استفاده از آن ها در تمام فصول وجود دارد.

با ما همراه باشید، در ادامه مقاله به موضوع انتخاب پارچه مناسب برای تمام فصول و همچنین معرفی پارچه هایی همچون ترگال، فیونا، پوپلین و داکرون می پردازیم که برای هر چهار فصل سال مناسب هستند.

کیفیت مختلف پارچه ها باعث شده است که پارچه ها مصارف مختلف و متفاوتی داشته باشند. امروزه منسوجات بیشترین کاربرد را در زندگی بشر دارند و علاوه بر پوشش، جنبه های زیبایی و تزئینی نیز پیدا کرده اند.

پارچه های متنوع

انتخاب پارچه مناسب برای تمام فصول، یکی از موضوعات جالبی است که در هنگام خرید و انتخاب استایل به طور مداوم با آن روبه رو هستیم.

 پارچه ترگال

فرم مدارس و ادارات ایجاب می کند که پارچه ای مناسب برای لباس در نظر گرفته شود که قابلیت پوشیدن در تمام فصول را داشته باشد. چون از نظر اقتصادی کاملا مقرون به صرفه است، همچنین دیگر ضروری نیست که با تغییر هر فصل درصدد تغییر لباس خود باشید.

از پارچه ترگال به عنوان پارچه چهار فصل نام برده می شود. چرا؟ تنوع رنگ در این پارچه باعث شده تا جوابگوی هر نوع سلیقه ای باشد. البته رنگ های خاص از قیمت بالاتری نسبت به رنگ های معمولی برخوردارند. همچنین وزن های مختلف این پارچه، استفاده از آن را تسهیل نموده است به طوری که این پارچه در گرماژهای بالا برای نقاط سردسیر مورد استفاده قرار می گیرد و گرماژهای پایین پارچه برای فصول گرم سال کاربرد بیشتری دارند. این پارچه استحکام بالایی دارد و در مقابل شستشوی مداوم دوام و مقاومت خوبی دارد. با این وجود پارچه ترگال از حالت کشسانی برخوردار نمی باشد.

پارچه فیونا

برای افرادی که دنبال یک پوشش مناسب برای محل کار خود هستند یا دانش آموزانی که مانتو جزو استایل روزمره آنها محسوب می شود، لازم است که پارچه ای مناسب در دوخت و تهیه لباس این قبیل افراد لحاظ شود. پارچه ای که از حالت کشسانی خوبی برخوردار باشد. اثر لکه ها بر روی آن دوام و ماندگاری نداشته باشد. پارچه ای که قابلیت اتوکشی داشته باشد و پرزدهی در سطوح آن ایجاد نشود. همه این ویژگی های خوب را می توان در پارچه های فیونا پیدا کرد.

لطافت و نرمی این پارچه باعث محبوبیت آن شده است به گونه ای که نسبت به پارچه ترگال از قیمت بالاتری برخوردار است.

پارچه پوپلین

پارچه پوپلین یکی از پارچه های محبوب و پرطرفدار بازار است که در دوخت انواع لباس همچون شومیز، پیراهن و مانتو و همچنین دوخت انواع پارچه های تزیینی کاربرد دارد.

پارچه پوپلین از چه الیافی ساخته شده است؟

این سوالی است که به ذهن اکثر افراد خطور کرده است. پارچه پوپلین از ابریشم و پشم تولید می شود. پارچه های پوپلین موجود در بازار از نظر ضخامت متغیر هستند به طوری که پوپلین های ضخیم برای تهیه لباس فصول سرد مورد استفاده قرار می گیرند و پوپلین های نازک و لطیف برای تهیه لباس های فصول گرم به کار برده می شوند.

قیمت پایین این پارچه نسبت به پارچه ترگال و فیونا باعث شده تا از بازار فروش خوبی برخوردار باشد. یکی از معایب این پارچه چروک پذیری آن است ولی این مشکل با اتو کشیدن برطرف می شود.

پارچه داکرون

کاربرد پارچه داکرون در لباس های فصول گرم سال چشمگیرتر است در حالی که مصارف این پارچه منحصر به حوزه پوشاک و لباس نمی شود بلکه در دوخت انواع پرده، کوسن صندلی، روکش، تشک، بالش و روتختی مورد استفاده قرار می گیرد.

پارچه داکرون از پلی استر و ویسکوز ساخته شده است. این پارچه در طرح های ساده و گلدار عرضه شده و در بازار موجود می باشند.

از ویژگی های بارز و خاص این پارچه، خنک و سبک بودن است، همچنین عدم چروک پذیری در این پارچه، باعث شده تا از محبوبیت فراوانی برخوردار باشد.

استحکام بالا، دوام و عمر طولانی، ثبات رنگ، جذب رطوبت وحالت کسشانی بالا از جمله ویژگی های پارچه داکرون می باشد.

پارچه ابریشم

انتخاب پارچه مناسب برای تمام فصول_پارچه ابریشم

از پارچه ابریشم به عنوان یکی از قدیمی ترین و در عین حال باارزش ترین پارچه دنیا نام برده می شود. از دلایل محبوبیت این پارچه می توان به باف درخشان و صاف آن اشاره کرد. ابریشم یک بافت بادوام و مقاوم دارد. امکان ترکیب نخ ابریشم با الیاف دیگر، آن را به گزینه ای مناسب برای دست یابی به پارچه های متنوع در صنعت پوشاک تبدیل کرده است.

پارچه ابریشم طبیعی

از تارهای طبیعی پیله کرم ابریشم، الیاف لطیف و در عین حال بادوام ابریشم تولید می شود. از ویژگی های بارز  پارچه های ابریشم طبیعی این است که در زمستان گرم و در تابستان خنک می باشد. از پارچه ابریشم در تهیه لباس های رسمی و مجلسی استفاده می شود. امروزه ابریشم مصنوعی از ترکیب ابریشم با مواد دیگر تولید می‌شود که شباهت زیادی به ابریشم طبیعی دارد.

پارچه کرپ

امروزه از انواع پارچه‌ها از جمله  پنبه، نوعی پارچه ابریشمی و ریون، برای ایجاد یک پارچه کرپ استفاده می‌شود. پارچه کرپ نازک است و به دلیل بافت مشخص چین خورده و ظاهر چروکیده، شناخته می‌شود.

این پارچه از فرم و حالت نرم و لطیفی برخوردار است و به دلیل ظاهر منحصر به فرد و احساس راحتی و سبک بودن، بسیار محبوب است. برای دوخت انواع مانتو خصوصا مانتوهای اداری از پارچه کرپ استفاده می شود. این پارچه بسیار نرم است و نیاز به اتوکشی کمی دارد.

از ویژگی های ممتاز این پارچه می توان به مقاوم بودن آن در برابر گرما اشاره کرد. در تولید لباس های راحتی و همچنین لباس های رسمی از پارچه کرپ به وفور استفاده می شود.

پارچه جین

پارچه جین، تولید عمده منسوجات را تحت پوشش قرار می ‌دهد، به طوری که از جین در تولید لباس های راحتی، پیراهن، بلوز و کت نیز استفاده می‌ شود. نه تنها رنگ‌ های آبی تیره اصلی، بلکه تمام رنگ ها از آبی فوق العاده تیره به سیاه ، آبی روشن ، خاکستری روشن تا قهوه ای را تحت پوشش قرار می دهد.

در مورد ویژگی های جین می توان گفت که جین از پنبه ساخته شده و عاری از هر گونه مواد زائد است، همچنین مقاومت جین در برابر سائیده شدن بسیار بالاست. پارچه جین قابلیت اتوکشی دارد و به راحتی چین و چروک آن برطرف می شود.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید
×