از جوراب های نخی تا جوراب های حرارتی

از جوراب های نخی تا جوراب های حرارتی

از جوراب های نخی تا جوراب های حرارتی در صنعت پوشاک، طرفداران خود را دارند. ورود تکنولوژی به صنعت پوشاک باعث تولید انواع جوراب از قبیل جوراب های هوشمند شده است. با این وجود، ضرورت پوشیدن جوراب برای بسیاری از افراد با رسیدن فصل زمستان پررنگ تر می شود، به عبارت دیگر ضرورت پوشیدن جوراب علی الخصوص جوراب های ضخیم در فصول سرد سال بیشتر خود را نشان می دهد. در حالی که جوراب به عنوان یک پوشش نسبتا ساده، محاسن و فواید زیادی برای محافظت از پاها و همچنین بدن دارد.

یکی از دلایل نپوشیدن جوراب در میان بانوان استفاده از کفش های پاشنه بلند است که با پوشیدن جوراب چندان زیبا به نظر نمی رسند و ضمنا لیز خوردن سطح جوراب بر روی کفش از دلایل شایع نپوشیدن جوراب در میان بانوان محسوب می شود. همچنین بعضی از استایل های تابستانی و بهاری با پوشیدن جوراب سنخیت چندانی ندارند یا اینطور به نظر می رسند. بنابراین افراد اغلب پوشیدن جوراب را با کفش های ورزشی و کتانی ترجیح می دهند.

امروزه از این پوشش به ظاهر ساده و معمولی مدل های متنوع متناسب با تغییر فصول و موقعیت های مختلف به بازار پوشاک عرضه شده است.

جنس جوراب

 اکثر افراد در هنگام خرید به فرم ظاهری جوراب بیشتر از جنس آن اهمیت می دهند. البته هستند افرادی که بخاطر بوی بد و لکه و کثیفی جوراب از پوشیدن آن امتناع می کنند. با همه این اوصاف باید بگوییم که خرید جوراب و توجه به جنس و کیفیت آن در سلامت پا مؤثر است. فواید پوشیدن جزء مواردی است که به چشم نمی آید چرا که یاد گرفته ایم در هنگام خرید نسبت به این پوشش، حساسیت و دقت چندانی به خرج ندهیم.

ادامه مقاله را با تعریفی از جوراب جلو می بریم. جوراب به عنوان پوشاکی بافته شده از نخ، نایلون یا کاموا شناخته شده است که برای پوشاندن پا از آن استفاده می شود.

کهن ترین جوراب جهان

قدمت قدیمی ترین جوراب به سال 300 تا 500 پس از میلاد، برمی گردد، زمانی که کارگران و برده های یونان و مصر باستان، جوراب های بلند می پوشیدند. البته با گذشت زمان استفاده از جوراب های ساق کوتاه در میان زنان رومی مرسوم گردید. یونانی ها در قرن هشتم میلادی از موی حیوانات برای بافتن جوراب استفاده می کردند.

جوراب های ساق کوتاه

استفاده از جوراب های ساق کوتاه ابریشمی و نخی در چین و ژاپن طی چندین قرن مرسوم بود تا جایی که با گذشت زمان جوراب های ساق کوتاه در قرن دوازدهم در اروپا جای خود را به جوراب های ساق بلند دادند.

جوراب های نخی

با ورود به قرن نوزدهم، جوراب های نخی وارد بازار پوشاک شدند. البته ورود نخستین جوراب نایلونی در سال 1940 به بازار باعث شد تا استفاده از جوراب های پشمی از رونق بیفتد. با گذشت زمان جوراب به سالن های مد و فشن راه پیدا کرد و تغییرات مد باعث شد تا بانوان استفاده از ساق جورابی ها را جایگزین پوشیدن جوراب نمایند.

ویلیام لی

با ساخت دستگاه کشبافی توسط ویلیام لی در سال 1589در انگلستان، جوراب بافی دستی جای خود را به کارگاه های جوراب بافی داد. امروزه ورود ماشین های جوراب بافی کامپیوتری با ورود به کارگاه ها تولید انواع جوراب را فراهم ساخته است.

شهر فورت

شهر فورت را به عنوان پایتخت جوراب جهان معرفی کرده اند. شهر فورت پین یکی از شهرهای ایالت آلابامای امریکا است که به پایتخت جوراب جهان لقب گرفته است. اما چرا؟ چون از هر هفت جوراب بافته شده در جهان یک جفت آن در این شهر تولید می شود.

جایگاه جوراب های هوشمند در بازار پوشاک: از جوراب های نخی تا جوراب های حرارتی

زندگی های امروزی با انواع تکنولوژی احاطه شده اند و صنعت پوشاک از این امر مستثنی نمی باشد. در حال حاضر انواع جوراب با آپشن های متفاوت و کاربردی و متناسب با شرایط اقلیمی و موقعیت های مختلف طراحی شده اند تا بتوانند جوابگوی نیاز مصرف کنندگان باشند.

جوراب های حرارتی

از جوراب های نخی-تا-جوراب های حرارتی-

این جوراب ها تا حدودی مانند جوراب های پشمی عمل می کنند به طوری که گرمای مناسبی به پاها می بخشند و از سردی و کرختی انگشتان پا جلوگیری می کنند. اما این تمام ویژگی های ممتاز و برجسته جوراب های حرارتی نیست چرا که این نوع از جوراب برای ورزش های زمستانی و فعالیت در هوای سرد طراحی و ساخته شده اند. باطری لیتیومی موجود در این نوع جوراب باعث تمرکز حرارت  در ناحیه پا و انگشتان می شود. جوراب حرارتی به صورت ارگونومی از موادی همچون نایلون، پلی پروپیلین، پلی آمید و پشم گوسفند بافته شده است.

جوراب نانو

فناوری نانو و نانوتکنولوژی تمامی صنایع را پوشش داده است به طوری که با دست کاری در مقیاس مولکولی و اتمی مواد، محصولات باکیفیت تر و اقتصادی تر تولید شده است. از جمله مزایای پوشیدن جوراب نانو می توان به عدم بوی بد پا و کفش، عدم تعریق پا، جلوگیری از رشد قارچ ها در سطح پوست و برقراری تعادل حرارتی بین پا و محیط پیرامون اشاره کرد. به عبارت ساده تر، پوشیدن جوراب و کفش مناسب یکی از راههای حفظ سلامت پا و پیشگیری از انواع بیماری های مرتبط با آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید
×