اتو کردن انواع پارچه

اتو کردن انواع پارچه

اتو کردن انواع پارچه مطمئنا به روش های متفاوتی باید صورت گیرد. شیوه اتوکشی نیز متناسب با جنس پارچه ها متفاوت است. البته تنظیم درجه حرارت اتو، نحوه حرکت اتو و گاها نوع اتو در پارچه های مختلف متفاوت است.

اگر جزو افرادی هستید که تمایل دارید لباس های کمد خود را قبل از پوشیدن اتو نمایید و همچنین اتوکشی را در منزل انجام دهید پس بهتر است که با این مقاله همراه شود تا با نحوه اتو کردن صحیح انواع پارچه آشنا شوید.

اتو کردن همانقدر که باعث خوش فرم شدن لباس ها می شود می تواند در صورت اتوکشی نادرست باعث آسیب به سطح پارچه و از بین رفتن زیبایی لباس شود.

البته اتوهای موجود در بازار این قابلیت را دارند که برای اتوکشی پارچه های مختلف تنظیم شوند به طوری که درجات متفاوتی از حرارت برای پارچه های مختلف نیز در نظر گرفته شود. همچنین برخی پارچه برای اتوکشی به اتو دستی نیاز دارند و برخی دیگر باید با اتوپرسی اتوکشی شوند. اتوپرسی با پرس کردن و فشردن پارچه، لباس ها را صاف می کند. در حالی که اتو دستی با کشیده شدن بر روی سطح پارچه چروک های آن را باز می کند. به عنوان مثال  از اتوی دستی برای صاف کردن پارچه های نخی، پلی استر و ابریشم استفاده می کنند. اما برای اتو کردن لباس های پشمی، اتو پرس مناسب تر است.

قبل از اینکه بخواهید اتوکشی لباس ها را با اتودستی انجام دهید به میز اتو و یک پارچه تمیز نیز نیاز دارید. یک سطح صاف و کمی نرم می تواند جایگزین مناسبی برای مواقعی باشد که میز اتو در دسترس نمی باشد. در مورد لباس هایی که دارای جنس ظریفی هستند و در صورت تماس مستقیم با اتو آسیب می بینند، باید از یک پارچه یا دستمال تمیز نم دار در هنگام اتوکشی استفاده کنید.

اتو کردن انواع پارچه و لباس

بهتر است قبل از اتو کردن لباس هایتان آنها را براساس جنس از هم تفکیک کنید. البته اگر در مورد جنس لباس و نحوه تشخیص صحیح آن تردید دارید می توانید به برچسب لباس رجوع کنید. جنس لباس، درجه حرارت لازم برای اتو کردن و دمای شستشو و حتی نحوه شستشو بر روی برچسب لباس ها قید می شود.

در بازار پوشاک دامنه وسیعی از پارچه های مختلف وجود دارد که جنس و ویژگی های هر کدام متفاوت از دیگری است. پارچه ها شامل پلی استر، نخ، ابریشم، پنبه، ساتن، اکریلیک، مخمل و … هستند.

پارچه های پلی استر

اتو کردن پارچه های پلی استر

اتو کردن پارچه های پلی استر نباید به وسیله بخار انجام گیرد. بلکه می توانید از اسپری آب استفاده کنید همچنین لباس های پلی استر را باید با حرارت کم اتو کنید. مواد مصنوعی موجود در پارچه های پلی استری در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت بالا باعث ایجاد لایه ای پلاستیکی روی پارچه می شوند. حتما متوجه شده اید که بعد از اینکه سطح پارچه پلی استر را اتوکشی نموده اید، سطح پارچه براق شده است.

بنابراین روش صحیح اتوکشی مانع ایجاد آسیب به پارچه و سطوح آن می شود. وقتی اتوکشی لباس تمام شد بهتر است که آن را بر روی چوب لباسی آویزان کنید تا حالت و شکل خود را حفظ کند.

پارچه های پنبه ای

برای اتو کردن لباس های پنبه ای می توانید ازاتوی دستی استفاده کنید به این صورت که باید اتو را در دما بالا قرار دهید و سپس روی لباس پنبه ای، یک پارچه نم دار قرار دهید. با اتو کردن لباس متوجه می شوید که چروک های سطح لباس پنبه ای صاف شده است. برای اتو کردن لباس های پنبه ای می توانید از بخار اتو یا اسپری کردن آب بر روی سطح پارچه پنبه ای استفاده کنید.

پارچه های مخمل

پارچه های مخمل خیلی کم به اتوکشی نیاز دارند ولی برای صاف نمودن سطح پارچه های مخمل می توانید به خشکشویی ها مراجعه کنید. می توانید در منزل نیز به کمک اتو دستی که قابلیت اتوبخار دارد، پارچه های مخمل را اتو کنید.

لباس های ابریشمی

پارچه و لباس های ابریشمی، بعد از شستشو و هنگامی که تقریبا نمناک هستند را اتوکشی کنید. به این صورت که لباس ابریشمی را از داخل و با حرارت کم اتو کنید. چون ظرافت ابریشم در برابر دمای بالای اتو بسیار آسیب پذیر است. همچنین برای اتو کشی لباس های ابریشمی می توانید از تکه ای پارچه تترون استفاده کنید. پارچه تترون را بر روی لباس ابریشمی قرار دهید و سپس سطح پارچه اتو بکشید. لازم به ذکر است که از اسپری بخار یا آب روی پارچه پرهیز کنید.

پارچه و لباس کتان

در مورد لباس های کتانی می توانید با تنظیم درجه حرارت اتو بر روی سطح پارچه اتو کشی کنید، باید اتو را روی حالت بخار قرار دهید و لباس را با یک اسپری نم دار کنید.

پارچه اکریلیک

پارچه اکریلیک جزو پارچه های ظریف محسوب می شود. بنابراین برای اتوکشی پارچه های ظریف همچون ابریشم، ریون، مخمل، ساتن و لینن، بهتر است که پارچه یا لباس را پشت و رو کنید. همچنین روی پارچه های ظریف باید پارچه یا دستمالی نمدار قرار دهید. برای اتو کردن پارچه اکریلیک باید سطح پارچه را با حرارت ملایم اتو نمایید. همچنین پارچه باید کاملاً خشک باشد و آن را از داخل اتو کنید. لازم به ذکر است که از بخار برای اتو این قبیل پارچه ها استفاده نکنید و فقط از اسپری آب استفاده کنید.

لباس ریون

برای اتو کردن لباس ریون باید آن را پشت و رو کنید. سپس درجه حرارت اتو را روی کم قرار دهید و لباس را در هنگام اتو کردن نکشید.

پارچه و لباس های پشمی

اتو کردن پارچه و لباس های پشمی

پارچه و لباس های پشمی بهتر است که به وسیله اتو پرس اتو شوند. فراموش نکنید که تنظیمات اتو را روی حالت بخار قرار دهید چون گرمای متوسط برای اتو کردن پارچه های پشمی کافی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید
×