پلی استر چیست و چه کاربردی دارد؟

پلی استر چیست و چه کاربردی دارد؟

پلی استر چیست و چه کاربردی دارد، موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت و توضیحاتی پیرامون این نوع پارچه ارائه خواهیم داد. پلی استر یک اصطلاح شیمیایی است، پلی به معنای بسیار و استر به معنای ترکیب شیمیایی آلی اولیه می باشد. اتیلن، ماده اصلی و تشکیل دهنده پلی استر است که از نفت به دست می آید.

پارچه معجزه گر

پارچه معجزه گر عنوانی بود که به پلی استر داده بودند، دو شیمیدان بریتانیایی به نام جان رکس و جیمز تنانت در سال 1941 پلی استر را به جهان معرفی کردند. دیری نپایید که در سال 1970 محبوبیت پلی استر به جایی رسید که از آن به عنوان فیبر معجزه نام برده می شد.

چرا پارچه پلی استر برای عموم افراد، یک پارچه متفاوت و فوق العاده به نظر می رسید؟ چون لباس هایی که از پلی استر تولید شده بوند این قابلیت را داشتند که فرد می توانست برای 68 روز لباس ساخته شده از پلی استر را بپوشد بدون آنکه به اتو کردن نیازی داشته باشد، این موضوع تحولی در صنعت پوشاک و تهیه لباس ایجاد نمود.

پلی استر چیست؟

پلی استر چیست؟_ پارچه

پلی استر فقط یک پارچه نیست، بلکه یک عنوان کلی است که برای انواع پارچه و محصولاتی که با استفاده از نخ پلی استر و یا فیبر به وجود می آیند، به کار برده می شود.

نحوه تولید پلی استر

چگونگی تولید پارچه استر به این صورت است که مواد خام را با نسبت مشخص ترکیب می کنند تا مواد اولیه برای تولید الیاف پلی استر ساخته شود.  اما پس از تولید مواد اولیه، با انجام یک سری مراحل همچون حرارت و کاتالیست، مواد اولیه به الیاف مصنوعی تبدیل می شود.

با انتقال الیاف مصنوعی به کارخانه های ریسندگی نوبت به فرآیند تبدیل الیاف به شکل نوارهایی به نام TOW می رسد. اما این نوارها طی پروسه هایی همچون تثبیت، کشش، برش و… به پارچه پلی استر با درصدهای متفاوت تبدیل می شوند. پایان این پروسه به  انتقال پارچه ها به کارخانه هایی همچون کارخانه پوشاک ختم می شود تا به مواد مورد نیاز تبدیل شوند.

با ما همراه باشید در ادامه مقاله به توضیحاتی پیرامون ویژگی های پلی استر می پردازیم.

در صنعت پوشاک ورود الیاف مصنوعی باعث شد تا در تولید لباس فقط به الیاف طبیعی متکی نباشیم بلکه با تهیه الیاف مصنوعی، تولید انواع لباس مهیا شد. به طور مثال پلی استر به یکی از محبوب ترین مواد کاربردی در صنعت پوشاک تبدیل شد. ویژگی های پلی استر چیست؟

دوام و ماندگاری یکی از ویزگی های بارز پارچه های پلی استر می باشد.

چون پلی استر از مقاومت خوبی در برابر مواد شیمیایی برخوردار است، پلی استر در برابر چین و چروک و کشش نیز مقاوم است. لازم به ذکر است که این پارچه در برابر انبساط و انقباض و ساییدگی نیز مقاومت بسیار خوبی دارد. یکی دیگر از دلایل محبوبیت پارچه های پلی استر در صنعت پوشاک قدرت بالای جذب و رنگ پذیری است بنابراین این ویژگی بر محبوبیت پلی استر افزوده است و همچنین باعث تنوع رنگ این پارچه در صنعت نساجی و ورود پارچه های رنگی مختلف به بازار شده است.

شستشوی لباس ها در دراز مدت باعث ساییدگی و رنگ پریدگی پارچه می شود بنابراین هنگام خرید، یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب پارچه مناسب، دوام و مقاومت پارچه در برابر شستشوی مداوم است که باید لحاظ شود. لکه بر روی پارچه پلی استر مقاومت چندانی ندارند و به راحتی از بین می روند. به بیان ساده تر مراقبت و نگهداری از پارچه های پلی استر چندان سخت و مشکل نمی باشد. همچنین بهتر است برای شستشوی پارچه پلی استر از آب ولرم استفاده شود.

سطح براق و درخشان پارچه های پلی استر

سطح پلی استر لغزنده و روشن است و همین ویژگی این امکان را به وجود آورده است تا از رنگ های مختلف این پارچه در موقعیت های متفاوت استفاده شود. از این پارچه در دوخت انواع لباس رسمی و مجلسی بانوان استفاده می شود.

نحوه شستشوی پارچه های پلی استر

شستشوی لباس پلی استر با ماشین لباسشویی امکان پذیر است، همچنین با اضافه کردن یک نرم کننده پارچه می توانید به رفع الکتریسیته ساکن کمک نمایید. برچسب روی لباس شامل دستورالعمل های مراقبت و شستشو است پس بهتر است که از دستورالعمل های برچسب های روی لباس غافل نباشید.

نحوه خشک کردن لباس های پلی استر

در دمای پایین لباس پلی استر را خشک کنید تا دوام و ماندگاری بیشتری داشته باشد. از مزایای لباس های پلی استر این است که چین و چروک نمی شوند و این یعنی که به اتو کردن نیازی ندارند. البته اگر خواستید از اتو استفاده کنید بهتر است که اتو زیاد داغ نباشد و حتما با درجه پایین و در حدی که اتو گرم شود، اتوکشی نمایید. پوشیدن لباس پلی استر در شرایط آب و هوایی مختلف انتخاب مناسب محسوب می شود چون شکل و ظاهر لباس تغییر نمی کند و از چین و چروک خبری نیست.

نوشیدنی و آب اگر روی پارچه های پلی استر ریخته شود، این پارچه به عنوان یک عایق رطوبتی عمل می کند. به این صورت که آب جذب پارچه نمی شود و همین موضوع سبب می شود تا لباس سریع خشک شود. به همین علت از پلی استر به عنوان یک عایق رطوبتی نام برده می شود.

معایب پارچه های پلی استر

پارچه های پلی استر از تمام ویژگی هایی که در مطالب فوق به ان اشاره کردیم، برخوردار می باشد، با این وجود این پارچه محبوب و پرطرفدار دارای معایبی است اما وجود این معایب مانع استفاده از این پارچه پرکاربرد نمی شود.

پلی استر به عنوان یک پارچه مصنوعی از قابلیت تنفس برخوردار نیست، بنابراین هنگام انجام فعالیت های روزمره با پوشیدن لباس پلی استر مطمئنا احساس تعریق یا رطوبت خواهید داشت و احتمالا احساس ناراحت کننده ای در فرد به وجود می آید. الیاف پلی استر از مواد نفتی ساخته شده اند و در طبیعت تجزیه پذیر نیستند بنابراین ایجاد مشکلات زیستی در محیط از معایب پلی استر به شمار می رود.

پلی استر چیست؟ با تمام مطالبی که در مورد این پارچه پرکاربرد بیان کردیم می توانیم بگوییم که پلی استر یک ترکیب ارزان است به همین علت مصرف آن در صنعت پوشاک فراگیر شده است. با این وجود تولیدکنندگان حاضر در صنعت پوشاک در تلاشند تا پلی استرهایی بسازند که رطوبت بدن را جذب نمایند و همچنین واکنش های آلرژیک نسبت به پلی استر را به صفر برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید
×