پوشاک جین از کجا آمد؟

پوشاک جین از کجا آمد؟

پوشاک جین از کجا آمد؟ تاریخچه جین یکی از موضوعات جالب در صنعت پوشاک به شمار می رود. در حال حاضر پوشاک جین بخش عظیمی از تولید کارخانه های پوشاک را به خود اختصاص داده است. البته با وجود اینکه از عمر  پوشاک جین چند دهه می گذرد ولی با این وجود نه تنها از محبوبیت آن کاسته نشده است بلکه هنوز جایگاه خود را در سالن های مد و فشن و استایل های مد روز حفظ نموده است.

لباس های جین از قبیل پیراهن جین، ژاکت جین، شلوار جین، کت جین، دامن جین و… بین جوانان و نوجوانان از محبوبیت بسیاری برخوردار می باشد. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به تاریخچه جین و نحوه ورود این پارچه به صنعت پوشاک و همچنین به زندگی لوی استراس و مسائلی که وی در مسیر تهیه پارچه جین با آن رو به رو بود، اشاره خواهیم کرد.

لوی استراوس و تولید شلوار جین

لوی اشتراوس یا لوی استراوس بنیانگذار کارخانه شلوار جین لیوایز در سانفرانسیسکو بود. پارچه جین در سال ۱۸۷۳ توسط لوی استراوس باوارایی تولید شد، وی به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرده بود و در آنجا ساکن شده بود. لوی استراوس برای اولین بار شلوار را از پارچه سنگینی تولید کرد. سپس متوجه گردید که این نوع بافت پارچه می تواند لباسی ایده آل برای مشاغل سخت باشد. مشاغلی که در آن ها افرادی همچون کارگران معدن، کشاورزان و گاوچران ها نیازمند پوشیدن لباس هایی با بافت محکم و مقاوم بودند.

معنی واژه “جین”

اصطلاح جین از کلمه “ژن” گرفته شده است. “ژن” نامی است که فرانسوی ها به ژنوا و مردم ژنوا داده بودند. اما ژنوا جایی بود که در آنجا شلوار های پنبه ای تولید می شد.

معدنچیان و شلوار جین

معدن های طلای امریکا در دهه 1800 میلادی به منبعی برای کسب درآمد و ثروت تبدیل شده بودند به طوری که افراد زیادی از اقصی نقاط جهان با هدف کسب طلا عازم آمریکا می شدند. معدنچیان به لباس هایی محکم و بادوام نیاز داشتند به طوری که برای کار سخت و طاقت فرسای معدن، لباس آنها دچار پارگی نشود و نیاز به شستشوی مداوم نداشته باشد.

لوی استراوس وجیکوب دیویس


از لوی استراوس به عنوان یک تاجر و جیکوب دیویس به عنوان یک خیاط نام برده می شود. این دو شخص با همکاری هم شلوارهای جین را به جهان معرفی کردند. داستان از یک اتفاق ساده شروع می شود وقتی که لوی استراوس شلوار خود را نزد جیکوب دیویس می برد تا پارگی آن را بدوزد. وی متوجه شد که جیکوب برای دوخت شلوار از پارچه بادوامی استفاده می کند و همچنین در این شلوارها با پرچ کردن از قسمت ها و سطوحی از پارچه که احتمال داشت دچار پارگی شود، پشتیبانی می شد.

شلوار جین؛ پوشش رایج بازیگران هالیوود

شلوار جین؛ پوشش رایج بازیگران هالیوود

پرچ کردن باعث افزایش طول عمر و دوام شلوار می شد. این داستان جرقه ای شد برای آغار هکاری یک تاجر و خیاط برای تولید شلوارهای بادوام و مقامی به نام جین. با گذشت زمان شلوار جین به عنوان لباس محبوب کارگران معدن شناخته شد. اما شلوار جین خیلی آرام در میان استایل های روزانه نیز نفوذ پیدا کرد تا جایی که بازیگران هالیوود آن را می پوشیدند. در دهه 1930 جین در استایل های اکثر افراد جامعه خود را نشان داد.

جنگ جهانی دوم و تولید شلوار جین

با آغاز جنگ جهانی دوم، مردم با کمبود مواد غذایی روبه رو شدند اما در این میان تولید کنندگان پوشاک نیز با کمبود شدید پارچه رو به رو بودند. این موضوع در مورد تولید شلوار جین نیز رخ داد. سربازان آمریکایی علاقه زیادی به پوشیدن لباس های جین داشتند به طوری که در هنگام مرخصی با لباس های جین در میان مردم حضور پیدا می کردند.

این اتفاق باعث شد تا مردم نسبت به پوشیدن لباس های جین علاقمند شوند تا جایی که تقاضا برای لباس جین افزایش پیدا کرد. در طول جنگ جهانی دوم تولید شلوار جین کم شد در حالی که لباسی با عنوان سرهمی جین به بازار پوشاک عرضه شد. سرهمی های جلو بسته توسط سربازان آمریکایی پوشیده می شد و همین موضوع باعث شد تا سایر افراد جامعه از این پوشش استقبال کنند.

ورود کمپانی ها و استقبال برای تولید پوشاک جین

افزایش تقاضا برای پوشاک جین باعث شد تا کمپانی های بسیاری به تولید پوشاک جین ورود پیدا کنند. در این میان شرکت هایی همچون Wrangler و Lee اقدام به تولید و عرضه جین نمایند.

جین بیانگر یاغی گری و شورشی بودن


در دهه 1950 پوشیدن لباس های جین به عنوان سبکی شورشی در میان جوانان تلقی می شد. جوانان این استایل ها را از بازیگران هالیوود و چهره های سرشناس و بنامی همچون مارلون براندو در فیلم “The Wild One” در سال 1953 و فیلم “Rebel Without a Cause” با بازی جیمز دین در ۱۹۵۵ الهام گرفته بوند. با این وجود، سبک پوشش شورشی از سوی جامعه مخالفت هایی را به دنبال داشت و این موضوع ادامه داشت تا اینکه پوشیدن لباس جین در بسیاری از مکان های عمومی و آموزشی ممنوع شد.

فراز و نشیب هایی برای پوشاک جین

پوشاک جین در طول تاریخ گاها به عنوان یک پوشش مناسب و محبوب مورد تأیید افراد جوامع قرار گرفته است و همچنین بالعکس؛ به طوری که در دهه های 1960 و 1970 از یک سبک و پوشش شورشی و ضد فرهنگ به یک پوشش و استایل مد روز تبدیل شد. پذیرش پوشاک جین در جوامع مختلف باعث شد تا تولیدکنندگان به فکر طراحی و ارائه انواع مدل های پوشاک جین بیفتند.

ظاهر اولین شلوارهای جین

شکل اولیه شلوارهای جین بیشتر به صورت یک لباس جلو بسته سرهمی بود بنابراین تا سال 1960 برای نامگذاری محصول جالب و جذاب لوی استراوس به جای عنوان “جین” از عنوان “سرهمی جلو بسته” استفاده می شد. پوشاک جین با همه موافقت ها و مخالفت هایی که در طول تاریخ با آن روبه رو بود، توانست جایگاه خود را در صنعت پوشاک و همچنین سالن های مد و فشن باز کند. تغییراتی در فرم و ظاهر پوشاک جین ایجاد شد تا با سلایق مردم جامعه متناسب باشد و در انواع استایل های محبوب مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر، تولیدکنندگان پوشاک طیف وسیعی از لباس های جین مردانه، زنانه و بچگانه را به بازار پوشاک عرضه کرده اند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید
×