فرق پلیور و ژاکت چیست؟

فرق پلیور و ژاکت چیست؟

فرق پلیور و ژاکت چیست؟ پلیور مردانه در گروه بافتنی ها قرار می گیرد. این لباس معمولا روی بلوز یا تیشرت پوشیده می شود. اما ژاکت لباسی است که از نظر شکل ظاهری با پلیور فرق دارد به این صورت که از زیر گردن تا کمر را پوشش می دهد. همچنین ژاکت دارای آستین های بلند است و در قسمت جلو با دکمه یا زیپ بسته می شود. بنابراین بسته بودن پلیور از جلو، باعث تمایز آن با ژاکت شده است. پلیورها اغلب از الیاف مصنوعی و الیاف کتان ساخته می شوند.

لباس مناسب فصول سرد؛ فرق پلیور و ژاکت چیست؟

لباس مناسب فصول سرد؛ فرق پلیور و ژاکت چیست؟

پلیور و ژاکت در گروه لباس های فصول سرد قرار می گیرند و از جمله لباس های محبوب، مرسوم و متداول کمک آقایان و بانوان به شمار می روند. متناسب با سبک لباس پوشیدن خود می توانید ژاکت یا پلیور را با سایر لباس ها ست کنید و استایل های متنوع و شیک زمستانی را برای خود رقم بزنید.

پلیور یا پلوور؟

پلیور یا پلوور اصطلاحی است که  در زبان فارسی هم‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرم ظاهری پلیور به عنوان یک  لباسی بافتنی به این صورت است که  جلوی آن کاملا بسته و فاقد زیپ یا دکمه می‌ باشد. از این لباس برای گرم نگه داشتن بالاتنه استفاده می شود. برخی از مدل های پلیور دارای یقه اسکی هستند. یقه گرد، یقه هفت، یقه آرشال و یقه ایستاده جزو مدل های یقه هستند که در بافت پلیورها مورد استفاده قرار می گیرند. پلیور را باید از روی سر پوشید.

ژاکت چیست؟

ژاکت یا جاکت به عنوان یک لباس بافتنی به زبان انگلیسی cardigan گفته می شود. این عنوان از نام یک فرمانده الهام گرفته شده است. او لباسی شبیه ژاکت های امروزی بر تن داشت و در جنگ ها به اسطوره ای افسانه ای تبدیل شده بود.

ژاکت دارای آستین های بلند است. این لباس در قسمت جلو با دکمه یا زیپ بسته می شود. در تهیه ژاکت اغلب از پشم، پنبه یا ترکیبی از این دو استفاده می شود. وزن ژاکت ها معمولا با پلیور فرق دارد به طوری که ژاکت ها سبک تر هستند. امروزه ژاکت های ورزشی در بازار پوشاک موجود هستند که برای هوای سرد طراحی و تولید شده اند و اغلب وزن آنها سنگین تر است.

ست نمودن پلیور با سایر لباس ها

ست نمودن پلیور با سایر لباس ها

پلیور را می توانید به تنهایی بپوشید البته این لباس بر روی تاپ و تیشرت هم پوشیده می شود. این نوع لباس قابلیت چاپ ندارد. همچنین به صورت دستباف و با پشم بافته می شود.

لباس های بافتنی از گذشته تا به امروز محبوب بوده اند و به دور از گرایش های صنعت مد، جزو لباس های دوست داشتنی و زیبای فصل پاییز و زمستان محسوب می شوند. در هنگام خرید پلیور و ژاکت بسته به محیط و شرایط آب و هوایی که در آن این لباس ها را می پوشید، میزان ضخامت و نوع بافت را انتخاب کنید.

نحوه شستشوی بافتنی هایی همچون پلیور و ژاکت

لباس های بافتنی مانند هر لباس دیگری نیاز به شستشو دارند اما لباس های بافتنی از حساسیت بیشتری برای شستشو برخوردار هستند.بنابراین اگر شستشوی این قبیل لباس ها به درستی انجام نگیرد مطمئنا به بافت پارچه آسیب وارد می شود به گونه ای که لباس فرم و شکل اولیه خود را از دست می دهد.

شستشوی لباس های بافتنی با ماشین لباسشویی

تا جایی که امکان دارد شستن لباس های بافتنی خود را به ماشین لباسشویی نسپارید بلکه بهتر است شستشوی این قبیل لباس ها را با دست انجام دهید. فراموش نکنید که در هنگام شستشو لباس را خیلی چنگ نزنید، تا فرم لباس تغییر نکند. اما برای شستشوی لباس های بافتنی همچون پلیور و ژاکت از آب سرد استفاده کنید چون آب گرم باعث شل شدن بافت لباس می شود. لازم به ذکر است که بر روی برچسب بافتنی ها شستشو با ماشین لباسشویی منع نشده است و در صورت شستشو باید دمای آب را طبق دستورالعمل روی لیبل لباس، تنظیم کنید.

خشک کردن لباس های بافتنی

خشک کردن لباس های بافتنی از سایر لباس ها متفاوت است. به این صورت که باید از آویزان کردن این لباس ها بر روی بند رخت اجتناب کنید چون خیسی لباس باعث سنگین شدن آن می شود و با آویزان کردن لباس، بافت لباس کش می آید و شل می شود. بعد از خشک کردن لباس متوجه می شوید که بافتنی محبوب شما برایتان خیلی گشاد است و فرم لباس شل و وارفته شده است. بنابراین از آویزان کردن ژاکت و پلیور دوست داشتنی خود صرفنظر کنید. بهتر است این قبیل لباس ها را بر روی یک پارچه سفید که روی زمین پهن شده است قرار دهید، تا به مرور خشک شوند.

اتو کردن لباس های بافتنی

دوام و ماندگاری لباس های بافتنی نسبت به سایر لباس ها بیشتر است اما این موضوع به نحوه مراقبت و شستشوی لباس بستگی دارد. جنس لباس های بافتنی اغلب از نخ، اکریلیک، ابریشم و پشم است.

برای اینکه لباس های بافتنی حفظ شوند آنها را اتو نکنید چون به بافت پارچه آسیب وارد می شود. اما در صورت نیاز به اتوکشی، توجه داشته باشید که اتو را به طور مستقیم روی لباس قرار ندهید. پارچه سفیدی روی لباس قرار دهید و سپس اتو نمایید. در مورد بافتنی های طرح دار بهتر است از اتوکشی لباس صرفنظر کنید در غیراینصورت به طرح های سطح بافتنی آسیب می رسد و از جذابیت و زیبایی لباس بافتنی شما کاسته می شود.

اگر بافتنی شما دارای دکمه است و می خواهید آن را اتوکشی نمایید بهتر است که دکمه را ببندید و لباس را پشت و رو کنید. سپس لباس را روی یک سطح صاف قرار دهید چون لباس باید کاملا صاف باشد.

در ابتدا آستین های پلیور و ژاکت را اتو نمایید و سپس به سراغ سرشانه بروید. در انتها پایین لباس را اتوکشی نمایید. فراموش نکنید که در تمام مدت اتوکشی، پارچه سفید باید روی لباس قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید
×