تمیز کردن کفش ها؛راهکارها و ترفندها

تمیز کردن کفش ها؛راهکارها و ترفندها

تمیز کردن کفش ها؛ موضوعی است که در این مطلب به آن می پردازیم. راهکارها و ترفندهایی که برای تمیز کردن کفش ها به کار برده می شود مطمئنا باعث ماندگاری و دوام بیشتر کفش ها می شود.

تمیز کردن کفش ها به جنس آن بستگی دارد. چون روش تمیز کردن یک کفش پارچه ای با یک کفش چرمی یا کفش نبوک کاملا متفاوت است.

تمیز کردن کفش ها

1.کفش پارچه ای

کفش پارچه ای

تمیز کردن کفش ها شامل کفش های پارچه ای هم می شود. کفش های پارچه ای می توانند بند دار، ورزشی یا تخت باشند. کفش های پارچه ای در مدت زمان کوتاهی کثیف می شوند. ممکن است به این فکر کنید که آنها را داخل ماشین لباسشویی بیندازید، اما این ایده بدی است زیرا بعضی از آنها آسترهای چرمی دارند و تقریباً تمام کفش ها با چسب مونتاژ می شوند که در مقابل آن همه آب مقاومت نمی کنند.

در عوض، فقط با مقداری مواد شوینده ظرفشویی، آب گرم، یک مسواک قدیمی و حوله های کاغذی، می توانید سطح کفش های پارچه ای را تمیز کنید. در ابتدا پارچه را با یک حوله کاغذی خشک پاک کنید تا خاک سطح کفش از بین برود، سپس در یک کاسه کوچک، یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی را با دو فنجان آب گرم مخلوط کنید.

توجه داشته باشید هر بار بر روی یک قسمت کوچک کار کنید، مسواک را در محلول آغشته کنید و پارچه را به آرامی مالش دهید. مراقب باشید که بیش از حد مرطوب نشود، با پارچه کار کنید ، تمام کفش را حرکت دهید تا رنگ ثابت باشد و از لکه بینی جلوگیری کند.

استفاده از حوله کاغذی

برای از بین بردن باقی مانده محلول، تمام کفش را با یک حوله کاغذی مرطوب با آب زلال پاک کنید، همچنین برای شستشوی کل کفش ممکن است به چندین حوله نیاز داشته باشید. با یک حوله کاغذی خشک لکه بگیرید و اجازه دهید کفش ها به دور از گرما و نور خورشید خشک شوند.

برای اینکه شکل برخی از کفش ها حفظ شود، حوله های کاغذی خشک را در انگشتان پا یا پاشنه پا قرار دهید تا کفش کاملا خشک شود. از این روش برای تمیز کردن کفش های مخملی استفاده نکنید. در عوض، به صورت کاملا نرم بر روی کفش های مخملی مسواک بزنید و لکه ها را با یک حلال خشک تمیز کنید.

2.کفش چرمی و چرم مصنوعی

کفش چرمی

برای تمیز کردن کفش های چرمی یا چرم مصنوعی، ابتدا خاک را با پارچه ای که در محلول آب خنک و سرکه سفید مقطر آغشته شده، پاک کنید. این به ویژه برای از بین بردن لکه های نمک زمستانی بسیار خوب عمل می کند،سپس اجازه دهید کفش ها کاملاً در هوا خشک شوند.

برای براق کردن سطح کفش های چرمی واقعی، از یک لاک تجاری استفاده کنید و به سادگی دستورالعمل ها را دنبال کنید. یک پارچه نرم را با آب خیس کرده و در مقداری جوش شیرین قرار دهید. ناحیه مورد نظر را به آرامی مالش دهید و باقی مانده را با یک پارچه تمیز پاک کنید و اجازه دهید خشک شود.

3.کفش های جیر مانند یا NuBuck

نکته کلیدی در نگه داشتن جیر یا هر کفش رویه ای که به بهترین شکل به نظر می رسد مراقبت منظم است. سطوح باید تا حد امکان خشک نگه داشته شوند و پس از هر بار پوشیدن با برس نرم تمیز شوند تا گرد و غبار و خاک از بین برود. هرچه سریعتر لکه ها را از بین ببرید. برای پاک کردن کفش جیر به روش زیر عمل کنید.

علائم و لکه ها: به آرامی با پاک کن مداد جای لکه ها را مالش دهید و سپس مسواک بزنید تا تمییزی دوباره برگردد.

لکه های روغنی: به محل لکه مورد نظر پودر بچه یا نشاسته ذرت بپاشید تا روغن جذب شود. اجازه دهید پودر حداقل یک ساعت روی لکه بماند و سپس مسواک بزنید. این کار را تکرار کنید تا همه روغن جذب شود و سپس مسواک بزنید.

لکه های مرطوب: با حوله کاغذی یا پارچه لکه بگیرید تا رطوبت را جذب کند. اجازه دهید کفش ها کاملاً دور از گرمای مستقیم هوا خشک شوند.

چکمه های پوست گوسفند اغلب دارای پوشش های برشی هستند بنابراین دور از انتظار نیست که کثیف تر از کفش های دیگر شوند. برای کنترل بو، به طور مرتب داخل چکمه ها را با پارچه ای که در محلول پاک کننده و ضد عفونی کننده (لیزول) و آب قرار داده شده پاک کنید. قبل از پوشیدن اجازه دهید چکمه ها حداقل 24 ساعت در هوا خشک شوند.

4.کفش های پنبه مانند

بعد از اینکه قسمت بالایی پارچه را تمیز کردید، وقت آن است که طناب یا کف پوشیده شده از چوب پنبه را تمییز کنید.

محلول مورد نظر : چهار فنجان آب گرم، یک چهارم فنجان سرکه سفید مقطر و یک قاشق چای خوری مواد شوینده ظرف را مخلوط کنید. هر بار روی یک منطقه کوچک کار کنید و از یک مسواک یا پارچه قدیمی برای تمیز کردن سطوح استفاده کنید. برای زیره های طناب فقط در یک جهت کار کنید تا طناب از بین نرود.

وقتی همه چیز تمیز است، با یک پارچه آغشته به آب ساده پاک کنید تا بقایای محلول را بشویید و اجازه دهید کفش ها در هوا خشک شوند.

5.کفش ورزشی

بیشتر کفش های ورزشی و تنیس را می توان به راحتی در ماشین لباسشویی انداخت و با یک شوینده خوب و سنگین مانند پرسیل یا تاید تمیز کرد. کف داخلی و بندها را برداشته و بندها را جداگانه بشویید. قبل از انداختین کفش به داخل ماشین لباس شویی با حوله، خاک را پاک کنید و لکه های سنگین را قبل از آن با یک پاک کننده لکه از بین ببرید. اجازه دهید خودشان خشک شوند.

هرگز کفش های ورزشی را در معرض حرارت زیاد خشک کن یا سشوار قرار ندهید. برای کنترل بو و قارچ ، کف پوش را قبل از قرار دادن دوباره در کفش، با یک تمیز کننده یا ضد عفونی کننده پاک کنید و یا آسترهای جدید را جایگزین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید
×