چرم طبیعی و چرم مصنوعی

چرم طبیعی و چرم مصنوعی

چرم طبیعی و چرم مصنوعی یکی از مواد مصرفی موجود در صنعت پوشاک محسوب می شود. امروزه پوشاک چرم در نقاط مختلف جهان تولید و در ساخت انواع کفش، کیف و… مورد استفاده قرار می گیرد.

چرم چیست؟

چرم همان پوست حیوانات است که طی پروسه ای خاص به شکلی که می شناسیم تبدیل می گردد. پوست حیواناتی همچون گاو، گوسفند، اسب، بز، خوک و … در صنعت پوشاک به کار برده می شوند. البته در این میان چرم پوست گوسفند، بز و گوسفند بیشترین استفاده را در ساخت پوشش مبلمان، کیف و کفش و پوشاک دارند.

تولید چرم

پوست حیوانات با مواد مختلفی از قبیل زاج سفید، پوست درخت کاج، بلوط، فندق، کائوچو، صنوبر و سایر مواد شیمیایی ترکیب می شود و محصولی که طی این فرآیند به دست می آید، چرم نامیده می شود.

مراحل دباغی

به عبارت دیگر، پوست قبل از آنکه به چرم تبدیل شود باید چند مرحله را پشت سر بگذارد از جمله می توان به نگهداری پوست اشاره کرد که شامل خشک کردن پوست در هوا، نگهداری پوست با نمک و نگهداری پوست با آب نمکمی باشد سپس نوبت به مرحله آماده کردن پوست و موزدائی می رسد که شامل دباغی، دباغی گیاهی، دباغی معدنی و دباغی با مواد سنتتیک می رسد.

رنگ کردن

پس از طی این مراحل نوبت به انجام مراحل تکمیلی می رسد که در آن چرم دباغی شده را با امولسیونی از چربی مجاور می کنند و آن را چرب می کنند. بعد از این مرحله چرم دباغی شده را با استفاده از رنگ های مناسب رنگ می کنند.

چرم ها را اغلب با رنگ های اسیدی رنگ می کنند چون استفاده از رنگ های بازی شرایط خاص خود را می طلبد. در نهایت چرم را از تونل های مخصوص عبور می دهند تا خشک شوند. سپس چرم را با ماده مخصوص آهار می زنند و بعد از این مرحله چرم را اطو می کنند و بعد از طی تمام این پروسه، با پاشیدن رنگ پوششی، سطح چرم را براق و درخشان می کنند.

ویژگی محصولات چرمی

محصولات چرم از ویژگی‌هایی همچون کیفیت، سبکی، دوام، تنفس‌پذیری و زیبایی برخوردار هستند و همین موضوع باعث شده است تا پوشاک چرم هنوز طرفداران خاص خود را داشته باشد. قیمت محصولات چرمی نسبتا گران است و همچنین پوشاک چرم نیز نیاز به مراقبت و نگهداری دارند تا از عمر چرم کاسته نشود.

انواع

چرم طبیعی در فرآیندی به نام دباغی از پوست حیواناتی مانند گاو، گوسفند، بز، خوک، مار ، کروکدیل، شترمرغ و مارمولک آماده می شود. اگر به بازار چرم سر بزنید مطمئنا با اصطلاحاتی همچون چرم سبک، چرم سنگین و چرم نیمه سنگین روبه رو می شوید. اما این اصطلاحات چه تفاوتی با هم دارند؟ قبل از توضیح پیرامون این موضوع باید بگوییم که پوست حیوانات از سه قسمت عمده تشکیل شده است: پوست روئی یا ایپدرم، پوست میانی یا درم و پوست زیرین یا هیپدرم.

قسمت میانی پوست از ضخامت خوبی برخوردار است و پس از عمل پاک کردن این قسمت از هر گونه مواد زائد که به وسیله مواد شیمیایی صورت می گیرد، پوست طبیعی به چرم تبدیل می شود. این پروسه به عنوان عمل دباغی نامگذاری شده است.

چرم طبیعی

چرم طبیعی

چرم طبیعی با توجه به میزان استحکام و نرمی، به سبک، نیمه سنگین و سنگین تقسیم می شود.

سبک

چرم سبک از پوست گوسفند، بز، بزغاله و گاها بره به دست می آید. اما چرا به آن چرم سبک می گویند؟ چون این نوع چرم از ضخامت کمتری نسبت به سایر چرم ها برخوردار است و همین نازک بودن چرم باعث شده است تا چرم در معرض آسیب قرار گیرد. از این نوع چرم در تولید اکسسوری های زمستانی همچون دستکش، کلاه و همچنین انواع لباس استفاده می شود. برای ساخت لباس چرم و کاپشن چرم از چرم سبک استفاده می شود. البته از نوع نازک تر چرم سبک به عنوان آستر کفش و لباس استفاده می شود.

نیمه سنگین

چرم نیمه سنگین در دسته چرم های کمیاب قرار دارد به همین خاطر ارزش و قیمت آن نسبت به سایر چرم ها بیشتر است. کیفیت بالای این نوع چرم باعث شده تا در ساخت کالاهای لوکس مورد استفاده قرار گیرد. پوست حیواناتی همچون شتر و کروکدیل در دسته چرم های خاص و ویژه قرار دارند.

سنگین

چرم سنگین یکی از رایج ترین چرم های موجود در بازار است که از دوام خوبی برخوردار می باشد. برای تولید کیف و کفش این نوع چرم در اولویت قرار دارد و از آن به عنوان باکیفیت ترین چرم نام برده می شود. ضخامت این نوع چرم آسیب دیدگی و ساییدگی چرم را به حداقل می رساند و همین موضوع باعث دوام و طول عمر چرم می شود.

در کنار این مدل دسته بندی از چرم طبیعی می توانیم چرم طبیعی را با توجه به نوع دباغی به چند نوع تقسیم بندی کنیم. به عنوان مثال اگر در دباغی چرم از مواد شیمیایی استفاده نشود و از روغن های حیوانی و رنگ های گیاهی استفاده شود، چرم حاصل از این فرآیند، چرم گیاهی خوانده می شود. چرم اگر برای سفت شدن در آب داغ شناور شود به چرم جوشانده معروف است. چرم اشبالت، چرم جیر،چرم نبوک و چرم ورنی نیز در دسته چرم های طبیعی قرار می گیرند.

کاربرد

چرم_ کاربرد

چرم در صنایع مختلفی از قبیل کفاشی، کیف سازی، مبل سازی، صحافی، البسه و ساخت تسمه کاربرد دارد. البته چرم ها براساس کاربرد به چرم های محکم، چرم های نرم و چرم های ظریف تقسیم می شوند. در طبقه بندی چرم ها براساس ساختار می توان به تیماج، میشن،خرم، ساغری، خوک، ماراکوئین، بوک و بوختن اشاره کرد.

چرم مصنوعی

چرم طبیعی از کیفیت و دوام فوق العاده ای برخوردار است با این وجود قیمت بالای آن باعث شده تا افراد بسیاری از خرید محصولات و پوشاک آن صرفنظر کنند. بنابراین تولیدکنندگان مبادرت به تولید چرم مصنوعی نموده اند، از این نوع چرم برای تولید محصولات مختلفی همچون کفش، کیف و پوشاک استفاده می شود.

البته لازم به ذکر است که چرم مصنوعی از نظر کیفیت نمی تواند با نوع طبیعی برابری کند با این وجود قیمت پایین آن باعث شده تا افراد زیادی به خرید انواع محصولات چرم مصنوعی روی بیاورند. چرم وگان و چرم گیاهی در گروه چرم مصنوعی قرار می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید
×