متاورس در صنعت مد و فشن

متاورس در صنعت مد و فشن

متاورس در صنعت مد و فشن چه نقشی دارد؟ متاورس به عنوان یک شبکه گسترده از شبیه سازی های سه بعدی معرفی شده است. تکنولوژی زندگی انسان ها را مدام تغییر می دهد به طوری که فناوری های مورد استفاده بشر مدام به روزرسانی می شوند و همواره مدل های جدید با آپشن های پیشرفته تری به زندگی ها ورود پیدا می کنند. متاورس نوید تکامل اینترنت در آینده ای نزدیک است. در حال حاضر با فراگیر شدن اینترنت شیوه زندگی بشر، کار و فعالیت و لذت بردن از سرگرمی ها مدام در حال تغییر است.

بیشتر فناوری هایی که در حال حاضر با آن ها سروکار داریم زمانی خلق آنها تخیلی بیش نبود در حالی که امروزه ورود هر نوع فناوری به عصر ارتباطات چندان غیرمنتظره و دور از انتظار نیست. اصطلاح متاورس یکی از موضوعاتی است که در چند سال اخیر به یکی از موضوعات جذاب و علمی در شبکه های مجازی تبدیل شده است. البته در این میان همواره به نقش متاورس در بسیاری از حوزه ها علی الخصوص مد و فشن توجه خاصی شده است.

مارک زاکربرگ کیست؟

مارک الیوت زاکربرگ در شهر کوچک وایت پلینز نیویورک در سال 1984 به دنیا آمد. پدر وی دندانپزشک و مادرش، روان شناس بود. مارک الیوت زاکربرگ به عنوان چهارمین فرزند خانواده در دوران دبیرستان به آکادمی فیلیپس اکستر رفت و در علوم ادبیات بسیار موفق بود. با این وجود مارک به برنامه نویسی و توسعه نرم افزارها نیز علاقه داشت.

چهره معروف برنامه نویسی

بعد از مدتی او چندین نرم افزار را توسعه داد و همین موضوعات باعث شد تا مورد توجه غول های آی تی همچون شرکت مایکروسافت قرار گیرد. اما تلاش آنها برای جذب مارک الیوت زاکربرگ بی نتیجه بود. مارک بعد از ورود به دانشگاه در سال دوم به چهره معروف برنامه نویسی کمپ دانشگاه تبدیل شد. بعدها ایده یک شبکه اجتماعی به ذهن مارک زاکربرگ رسید.

در 4 فوریه سال 2004 مارک برنامه نویسی وب سایت جدیدی را با نام thefacebook.com شروع کرد. چهار نفر از دوستانش وی را در این کار همراهی کردند. مارک به این وب سایت جدید بسیار علاقه مند شد به گونه ای که تمام وقت خود را صرف توسعه و گسترش آن نمود. پس از مدتی 4000 کاربر در فیسبوک ثبت نام کرده بودند و همین موضوع و استقبال کاربران از این وب سایت باعث شد که مارک برنامه نویسان دیگری را به همکاری دعوت کند.

در اولین عرضه سهام فیسبوک، مارک زاکربرگ موفق شد۶۰ درصد آرای شرکت را از آن خود کند. مارک زاکربرگ به تلاش های خود برای توسعه فیسبوک ادامه داد تا جایی که در پایان سال ۲۰۰۴ شمار کاربران فیسبوک به بیش از یک‌میلیون کاربر رسید.

بنیانگذار فیسبوک

مارک زاکربرگ به عنوان بنیانگذار فیسبوک در طی یک ماه اخیر “متاورس” را به دنیای دیجیتال معرفی کرد. متاورس در دنیای مجازی واقعیت فیزیکی ما را با واقعیت مجازی ترکیب می کند. همچنین متاورس ترکیب دنیای فیزیکی با دنیای مجازی و افزوده های مجازی از قبیل آواتارها است. بنابراین می توانیم از متاورس به عنوان نسخه چهارم نسل اینترنت فعلی ما نام ببریم. با این تفاوت که در این نوع اینترنت افراد واقعا فعال هستند و فقط یک بازدید کننده یا بیننده صرف نیستید.

ویژگی های بارز متاورس

مهمترین ویژگی بارز متاورس این است که نمی توان آن را توسط یک شرکت کنترل کرد، چون متاورس دارای یک سیستم کاملا غیر متمرکز است. شرکت های زیادی از متاورس پشتیبانی می کنند. شرکت هایی همچون فیسبوک در صدد هستند تا دنیای واقعی را برای انسان ها در متاورس تداعی کنند. طبق گفته های مارک زاکربرگ احتمالاً فیسبوک در طی 5 یا 10 سال آینده از یک شرکت رسانه اجتماعی به یک شرکت در دنیای متاورس تبدیل خواهد شد.

کمپانی فیسبوک بر روی چندین محصول کار می کند و در نظر دارد که جهانی را ایجاد نماید تا در آن افراد بتوانند به صورت دیجیتالی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به این صورت که افرد از طریق متاورس در نقاط مختلف دنیا با یکدیگر در یک اتاق حضور داشته باشند و حتی با هم بازی کنند، قدم بزنند و همچنین کارهایی فراتر از توانایی یک انسان در دنیای واقعی را انجام دهند.

در حال حاضر، فیسبوک دارای بخش هایی است که هر بخش بر روی پروژه ای خاص متمرکز است. کمپانی فیسبوک در بخش هایی همچون تجارت الکترونیک، آژانس ها، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در حال فعالیت است. اخیرا کمپانی فیسبوک نام تجاری خود را به “متا” تغییر داده است. این کمپانی برای اینکه بتواند دنیای اینترنت کنونی را به دنیای متاورس تغییر دهد، میلیاردها دلار سرمایه گذاری کرده است.

متاورس چیست؟

متاورس چیست؟

در یک تعریف ساده از متاورس باید بگوییم که یک دنیای دیجیتالی جدید که در آینده ای نزدیک تمام جهان را فرا می گیرد. در دنیای واقعی افراد از طریق اینترنت، شبکه های اجتماعی و تلفن های همراه با یکدیگر در ارتباط هستند در حالی که در دنیای متاورس قضیه کاملا متفاوت است به این صورت که ذهن افراد وارد یک دنیای جدید می شود. شاید تعبیر متاورس به دنیای خواب تا حدودی به این موضوع نزدیک باشد. در دنیای متاورس مفهوم زمان و مکان تغییر می کند.

به کمک یک مثال دنیای متاورس را واضح تر می سازیم . فرض کنید با قرار دادن هدست روی سرتان، به دنیایی کاملاً متفاوت وارد می شوید. دنیایی که شباهتی به مکانی که  اکنون و از لحاظ فیزیکی در آن هستید، ندارد. می توانید از این فناوری برای انجام بازی یا کارهای گرافیکی استفاده کنید. تجربه استفاده از هدست تقریبا مشابه چیزی است که دنیای متاورس در اختیار افراد قرار می دهد.

پیشرفت های موجود در متاورس این امکان را به وجود آورده است که در آینده ای نه چندان دور، حضور گوشی های هوشمند بسیار کم رنگ شود. به عبارت ساده تر، انتظار می رود که متاورس جایگزین گوشی های هوشمند شود.

متاورس و اقتصاد مجازی

در دنیای متاورس زمان از حرکت می ایستد و حتی می توان به عقب برگشت. اکوسیستم موجود در متاورس از عناصر همگن و ناهمگنی از قبیل عناصر کاربرمحور تشکیل شده است. در این فضای مجازی افراد از طریق یک شبکه به هم متصل هستند و می توانند از طریق آن صفحات اجتماعی برای خود ایجاد کنند، موضوعات مورد نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و همچنین از طریق متاورس به دنیای اقتصاد دیجیتال و مجازی وارد شوند. اخیرا فیسبوک متعهد شده است تا استفاده از ارزهای دیجیتال و دنیای مد و فشن را وارد متاورس نماید.

طبق گفته های بنیانگذار فیسبوک، این تازه آغاز ماجرایی است که می تواند تحولی شگرف و گسترده را در دنیای اینترنت رقم بزند. تحولات و تغییراتی که می توانند دنیای ما را به یک دنیای فراتر از دنیای واقعی تبدیل کنند به طوری که سبک زندگی انسان ها تحت تأثیر آن قرار گیرد.

متاورس و ارزهای دیجیتال

دنیای متاورس مانند دنیای واقعی یک سری مسائل اقتصادی دارد که گفته می شود دنیای متاورس وابسته به ارزهای دیجیتال است. یعنی متاورس می خواهد امکان خرید و فروش و مبادله را برای کابران خود در دنیای متاورس فراهم کند. البته قبل از انجام هر گونه خرید و فروش باید ارزی برای این دنیای مجازی تعیین و مشخص شود. در این جهان مجازی هر فرد اموال و دارایی هایی دارد و می تواند آنها را معامله کند.

با ورود متاورس به عرصه فناوری در سال 2021، فروش توکن های غیر متمرکز(NFT) یا همان ارزهای دیجیتال افزایش یافته است به طوری که در سه ماهه دوم سال در حدود 10.7 میلیارد دلار نسبت به سه ماهه اول که 1.3 میلیارد دلار بوده، افزایش پیدا کرده است.

هدف متاورس چیست؟ هدف متاورس ایجاد جهانی است که در آن دارایی‌ های دیجیتال همچون توکن هوشمند متاورس و توکن قابل شناسایی متاورس و همچنین هویت‌های دیجیتال از قبیل آواتار، از تراکنش‌های دارایی از طریق یک واسطه ارزشمند (اوراکل) پشتیبانی کنند.

متاورس بستری برای رشد کسب و کارها و استعدادها

شاید تعجب کنید اما متاورس امکان شکوفا شدن استعدادها را فراهم می کند. برای اثبات این حرف می توانید به پیرامون خود نگاهی بیندازید. وجود شبکه های اجتماعی باعث شد که بسیاری از افراد استعدادهای خود را به نمایش بگذارند و آنها را با دیگران به اشتراک بگذارند. همچنین بسیاری از کسب و کارها که در دنیای واقعی مجال رشد و ترقی نداشتند در شبکه های مجازی متولد شدند و رشد کردن تا جایی که بستری برای بسیاری از کسب و کارهای مخصوصا کسب و کارهای خانگی ایجاد شد.

متاورس مجموعه ای از تکنولوژی، گجت های هوشمند و پلتفرم ها را به دست گرفته است تا افراد بتوانند به صورت سه بعدی در دنیای مجازی سیر کنند و فارغ از قوانین دنیای واقعی، قوانین خود را در متاورس بسازند. تعاملات کاربران در فضاهای آنلاین متاورس به صورت چند بعدی می باشد یعنی علاوه بر محتوای دیجیتال، کابران می توانند خود را در فضایی دیجیتالی غوطه ور سازند.

به عبارت ساده تر، متاورس ابر مجموعه‌ای از واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و اینترنت است. بنابراین در فضای مجازی متاورس محدودیتی برای خلاقیت ها و استعدادها وجود ندارد. فعالیت ها و کسب کارهای مختلفی در متاورس قرار می گیرند به گونه ای که حرکت از یک مکان به مکان دیگر و همچنین انجام پرداخت ها توسط ارزهای دیجیتال، گوشه ای از دنیای پهناور متاورس را به تصویر می کشد.

متاورس در صنعت مد و فشن

گسترش و توسعه شبکه های اجتماعی باعث شد تا افراد بیشتری وارد صنعت مد و فشن شوند. مد و فشن علاوه بر زیبایی و جذابیت ظاهری که در دنیای خود برای جذب طرفداران دارد به عنوان یک صنعت ثروتمند نیز از جایگاه بالایی در اقتصاد برخوردار است. از نظر روانشناختی، مد روشی برای بیان هویت است. البته نسل امروز همواره بخش زیادی از زندگی خود را در فضای مجازی می گذرانند. صنعت مد و فشن با حضور خود در متاورس می تواند بازاری از محصولات دیجیتالی ایجاد نماید. محصولاتی همچون یک کمد با لباس های دیجیتالی که جوانان جزو خریداران پروپاقرص آن هستند.

در همین ابتدای فعالیت متاورس، صنعت مد به طور چشمگیری جایگاه خود را در این فضا و دنیای مجازی تثبیت کرده است به گونه ای که کاربران وقت خود را صرف معاشرت و همچنین خرید در فضای فروشگاه های متاورس می کنند. برندها و کمپانی های مطرح و معروف پوشاک همواره سعی دارند تا به پتاسیل های متاورس در عرصه صنعت مد و پوشاک توجه بیشتری نمایند.

در دنیای متاورس برندهایی همچون باربری و دولچه گابانا از فرصت استفاده نموده و در حراجی های برگزار شده در فضای متاورس اقدام به فروش محصولات خود نموده اند.

شرکت های پیشرو در حوزه متاورس

فیسبوک یا facebook

کمپانی فیسبوک یکی از شرکت هایی است که در زمینه فناوری متاورس پیشگام می باشد به این صورت که بودجه ای 50 میلیون دلاری برای این پروژه اختصاص داده است. البته اخیرا فیسبوک به طور رسمی اعلام کرد که تمام خدمات خود را با عنوان متا ارائه می دهد. بنابراین شبکه های اجتماعی از قبیل فیسبوک، اینستاگرام و پیام رسان واتساپ جزو زیرمجموعه های متا هستند.

البته در مورد پروژه دییم یا Deim زمزمه های شنیده می شوند. این پروژه که از آن با عنوان ارز دیجیتال فیسبوک نام برده می شود و بسیاری آن را مرتبط با متاورس می دانند. برخی بر این عقیده هستند که استیبل کوین می تواند تعاملات مالی افراد را از طریق متاورس دگرگون کند.

مایکروسافت Microsoft

در ماه می مدیر عامل مایکروسافت اعلام کرد که این کمپانی در حال ساخت متاورس تجاری می باشد.

اسپشیال Spatial

شرکت اسپشیال در زمینه پلتفرم های سه بعدی فعالیت دارد. این شرکت اخیرا اپلیکیشن واقعیت افزوده ای را به صورت رایگان عرضه کرد. همچنین شبکه اجتماعی اسنپ چت و شرکت انویدیا Nvidia نیز در این حوزه فعال هستند.

با توجه به گسترش و توسعه متاورس می توانیم خوش بین باشیم که این فناوری در آینده ای نزدیک بتواند جانشین مناسبی برای اینترنت باشد. دست اندرکاران متاورس فعالیت های خود را پیرامون مد دیجیتال، فروشگاه های آنلاین، ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز، بازی های ویدئویی، رسانه های اجتماعی و واقعیت افزوده متمرکز نموده و همواره در تلاش هستند تا دنیای متاورس را گسترش و توسعه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید
×