برند فیلا و برند نایک

برند فیلا و برند نایک

برند فیلا و برند نایک مطمئنا از برندهای محبوب و مورد علاقه ورزشکاران و طرفداران ورزش محسوب می شوند. این برندها تأمین کننده پوشاک ورزشی ورزشکاران رشته های مختلف ورزشی هستند.

با ما همراه باشید، در این مقاله به معرفی دو برند ورزشی همچون برند فیلا و برند نایک می پردازیم. همچنین در این مقاله توضیحاتی پیرامون نحوه شکل گیری این دو برند ورزشی یعنی برند فیلا و برند نایک و دامنه فعالیت های آنها نیز ارائه می گردد.

برند FILA

 برند فیلا یکی از برترین برندهای ورزشی محسوب می شود. فعالیت کمپانی فیلا  توسط دو برادر که اصالت آن ها به کره جنوبی برمی گشت، آغاز شد. به این صورت که این دو برادر کارخانه تولید پارچه خود را در سال 1911 و در پیمونت ایتالیا تأسیس نمودند. این برند بعدها به یکی از قدرتمندترین برندهای ورزشی جهان تبدیل شود.

فروش بالای محصولات این برند و استقبال مردم از محصولات برند فیلا باعث شد تا دو برادر به فکر تولید پوشاک ورزشی باشند. این برند اولین محصولات کارخانه خود را با لباس های بافتنی و لباس زیر  معرفی نمودند و به بازار عرضه کردند. کیفیت بسیار بالای این محصولات باعث شد تا پس از مدت کوتاهی از تولیدات کمپانی فیلا، به عنوان یک کالای لوکس و باکیفیت نام برده شود. آوازه برند فیلا باعث شد تا فروش محصولات به شهر بیه لا (یکی از شهرهای کوچک ایتالیا) محدود نباشد بلکه محصولات برند فیلا برای فروش به اقصی نقاط ایتالیا فرستاده شود.

لوگوی خاص و منحصر به فرد

یکی از دلایل معروفیت این برند به طراحی خاص و زیبای آن بر می گردد. همچنین این کمپانی لوگوی فیلا را در اندازه بزرگ روی پوشاک ورزشی حک کرده است. همین موضوع در جلب توجه این برند و ماندگاری آن در میان عموم مردم بسیار مؤثر می باشد.

رکورد فروش

ادغام کارخانه فیلا با شرکت فراتلی فیلا باعث شد که یک رکورد فروش ده میلیارد لیره در کارنامه برند ورزشی فیلا ثبت شود. با گذشت زمان تعداد کارمندان برند فیلا به  ۲۵۰ نفر رسید. در حال حاضر دفتر مرکزی برند فیلا در سئول واقع شده است.

 واگذاری کمپانی فیلا به کره جنوبی

روند افزایشی بحران های اقتصادی در فیلا باعث شد تا این کمپانی در سال 2007 به کره جنوبی واگذار گردد. در طی این اقدام، “یون سو یون” تمام امتیازات برند ایتالیایی فیلا را خریداری نمود و به این صورت، این برند به یک برند کره جنوبی تبدیل شد. با این وجود “یون سو یون” تاثیر بسیار زیادی در موفقیت برند فیلا داشت به گونه ای که او این برند را به یک برند قدرتمند و محبوب کره ای تبدیل کرد.

یک اتفاق غیر منتظره

یکی از روش های تبلیغاتی که برند فیلا در پیش گرفته بود، همکاری با مانکن های مشهور بود، به طور مثال حمید فدایی به عنوان یکی از برترین مانکن های مرد ایرانی در سال ۲۰۱۶، مدل برند فیلا شد و در تبلیغات این کمپانی معروف حضور داشت و لباس های تولیدی این برند را پوشید.

دامنه محصولات برند فیلا

در حال حاضر کمپانی فیلا به یکی از فروشندگان اصلی لباس و کفش ورزشی تبدیل شده است، به طوری که این برند لباس ورزشی در رشته های فوتبال، تنیس، گلف و بسکتبال را برای مردان، زنان و کودکان تولید و عرضه می کند. البته لازم به ذکر است که این برند در کنار تولید پوشاک ورزشی، اقدام به تولید انواع لباس های کژوال، کلاه، کیف، ساعت و عینک آفتابی کرده است.

برند نایک یا روبان آبی

برند فیلا و برند نایک_ برند نایک

برند نایک یکی از قدرتمند ترین برندهای ورزشی در سطح جهان است که به تامین کننده لباس ورزشی بسیاری از ورزشکاران، معروف است. این کمپانی نام خود را از واژه‌ی یونانی “نایک” به معنی “الهه‌ پیروزی” اقتباس کرده است. امروزه کمپانی نایک حامی مالی بسیاری از ورزشکاران و تیم‌های ورزشی مشهور است، به عنوان نمونه می توان از ورزشکاران مطرح در سراسر دنیا همچون راجر فدرر، سرنا ویلیامز، مایکل جردن، لیونل مسی، کوبی برایانت، ماریا شاراپووا و… نام برد که محصولات برند نایک را برگزیده اند و همواره از این برند حمایت می کنند.

بنیانگذاران برند نایک

اگر به گذشته برند نایک نگاهی بیندازید متوجه می شوید که از عنوان نایک خبری نیست بلکه “محصولات ورزشی روبان آبی” عنوانی بود که این کمپانی از آن استفاده می کرد. “بیل باور من” و “فیل نایت” از جمله بنیانگذاران برند RBS یا Blue Ribbon Sports بودند. فیل نایت به عنوان یک دونده نیمه استقامتی زیر نظر آموزش های مربی خود یعنی بیل باور من بود. این دو بعدها اقدام به وارد کردن کفش های ورزشی از کشور ژاپن نمودند. اما در سال های اولیه، فروش محصولات و میزان تقاضای مشتریان چندان رضایت بخش نبود تا اینکه در سال 1964 این دو با همکاری هم توانستند 1300 جفت کفش دو ژاپنی بفروشند.

در پی گسترش فعالیت های خود در سال 1965، “فیل نایت” و “باور من” توانستند با وجود کارکنانی تمام وقت، میزان فروششان را به 20000 دلار برسانند. جالب اینجاست که این کمپانی فروش کفش های ورزشی خود را از طریق ماشین نایت انجام می داد تا بلاخره در سال 1966 اولین فروشگاه خرده فروشی خود را در سانتا مونیکای کالیفرنیا افتتاح کرد. بنابراین با افتتاح این فروشگاه، فروش محصولات و توزیع آنها از طریق ماشین نایت به پایان رسید.

تأسیس خط تولید

“فیل نایت” و “باور من” در سال 1971 ، رسما RBS را افتتاح نمودند و به این ترتیب اولین کفش ورزشی را به بازار عرضه نمودند. این کفش ها دارای لوگوی Swoosh بودند. این لوگو توسط کارولین داویدسون طراحی شده بود.

این کفش ها نسبت به سایر کفش های ورزشی موجود در بازار از ویژگی های بسیاری برخوردار بود به طور مثال وزن سبک این کفش و وجود برآمدگی هایی در قسمت زیر کفش، انجام حرکات کششی را برای ورزشکار تسهیل می کرد. این مدل  کفش ورزشی در سال 1972 به دنیای ورزش عرضه شد.

سفیر نایک

“استیو پرفونتین” دونده مشهور آمریکایی به عنوان سفیر برند نایک، در طول دوران کالج خود یعنی از سال 1969 تا 1972 توانست هفت رکورد آمریکایی از 2000 متر تا 10000 متر به ثبت رساند. او این رکوردها را در حالی ثبت نمود که کفش های نایک را به پا داشت.

در سال 1977، آژانس جان براون و شرکا اولین «تبلیغ برند» با نام «خط پایانی وجود ندارد» را برای نایک تهیه کردند که در آن محصولات نایک به معرض نمایش گذاشته شد.

“نایک ایر”

در سال 1979 برند نایک تکنولوژی “نایک ایر” را طراحی و آن را در کفش های ورزشی مورد استفاده قرار داد. تکنولوژی “نایک ایر” چیست؟ در این تکنولوژی کیسه های بالشتکی با هوای تحت فشار پر شده اند که در قسمت پایین زیره میانی و پنجه کفش قرار می گیرند. از مزایای استفاده از این تکنولوژی می توان به کاهش فشار ناشی از ضربات دویدن و راه رفتن اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید
×